Een Businessplan; waar koop ik dat?

businessplan

Een samenwerking met een  ondernemer uit België voor het schrijven van een businessplan startte vorig jaar ongeveer als volgt:

‘Hallo, spreek ik met Tanya?’ -‘Ja dat klopt, wat kan ik voor je doen?’ –Klopt het dat ik bij u een businessplan kan kopen?’ – ‘Eueuhm , zullen we het daar eerst verder over hebben?’

Ik heb 2 maal uitgebreid met hem moeten spreken voordat ik zijn opdracht aannam. Uiteindelijk stond ik nog steeds niet helemaal achter zijn vraag, maarja, ook voor mij was elke opdracht voor het schrijven van een businessplan er één.

Het is fantastisch om ondernemers bij te staan in hun eerste stappen in het ondernemerschap. Je neemt ze aan de hand mee in de hun eerste beslissingen en ervaringen, wijst ze op valkuilen waar ze in kunnen trappen en helpt ze op de rit met een lening, subsidie, pand o.i.d. Vaak zien ondernemers het echter als een noodzakelijk kwaad, omdat zij denken dat het te ingewikkeld voor ze is. Het is echter de basis van je bedrijf: de enige juiste start!

Als je besluit het alsnog uit te besteden, laat je dan door het proces coachen, zodat het eindproduct alsnog van jou is. Besteed het niet helemaal uit zonder enig ‘ownership’.

Wat moet er zoal in een businessplan staan?

 

Een businessplan, of ondernemersplan,  doet menig ondernemer in zweet uitbreken. Wat moet daar in? Hoe schrijf ik dat? Hoe moet dat eruit zien? Moet dat ook cijfers bevatten?

Een businessplan kent geen vaststaande template, maar er wordt wel verwacht dat een aantal onderwerpen minimaal beschreven worden. Ik zet er een aantal op een rijtje voor je:

  1. Belangrijk is dat de kern van je idee in de eerste paar regels meteen duidelijk wordt.
  2. Je markt en je doelgroep moeten duidelijk onderzocht en onderbouwd weergegeven worden.
  3. De manier waarop je de markt gaat bewerken. Dat geeft eigenlijk de kern van je business weer. Het kan natuurlijk zijn dat je heel traditioneel zoals vele anderen die markt opgaat, maar wellicht heb je daar juist ook heel baanbrekende idee over.
  4. Je concurrentie en waar jij je met je bedrijf wilt positioneren t.o.v die concurrentie.
  5. Is er een investering nodig voor de start en welk eigen geld gaat erin en welk vreemd geld is nodig.
  6. Een eventuele kredietverstrekker wil ook graag weten met welke ondernemer(s) hij in zee gaat, dus vergeet vooral niet een goed profiel van jezelf neer te zetten.
  7. Ook een SWOT analyse is handig omdat je daarmee laat zien dat je over de krachten en uitdagingen intern en extern goed hebt nagedacht.
  8. Een financiële forecast van geraamde kosten en omzetten.

Voorwerk

Daarnaast zijn vooronderzoeken handig om te doen zodat je alvast kennis van je markt en je doelgroep hebt.  Ben je zelf niet bedreven in het doen van een marktonderzoek, besteed het dan uit aan daarin gespecialiseerde bureaus. Vaak kom je echter met een enquête in je eigen netwerk ook al een heel eind.

Ook een opzet van de marketingaanpak om tot verkoop te komen wordt als krachtig ervaren. Hiermee geef je aan nagedacht te hebben op welke manier je via (online)marketing je doelgroep wilt bereiken.

Marketing is overigens een onderdeel binnen je bedrijf waar budget voor gereserveerd moet worden. Laat dit kloppen met je geraamde kosten in je businessplan.

Het financiële plan

Cijfers vormen een belangrijk onderdeel van je businessplan. Hoe gaat de kostenstructuur van je plannen eruit zien en kun je die staven? Welke omzetten denk je in het eerste jaar te bereiken? Het duidelijk maken waar je omzetten en winstmarges zitten is voor een kredietverstrekker, en ook voor jezelf, belangrijk om goed uitgezocht en doorgerekend te hebben. Een kredietverstrekker wil bovendien graag zien hoe snel jouw bedrijf de lening kan terugbetalen en of je aan de rentelasten kunt voldoen.

Een financiële forecast vraagt duidelijke randvoorwaarden (als….dan….) die je neerzet in je beschrijvende deel van je businessplan.

TIP: Zet de randvoorwaarden waaronder je jouw geschreven plan en cijfers presenteert duidelijk op een rijtje, zodat de lezer begrijpt onder welke omstandigheden het hele plan waar is.

Krediet of Subsidie

Het businessplan is een gevraagd document met plannen en analyses dat nodig is om bijvoorbeeld krediet te verkrijgen. Je stapt  ermee naar een krediet verlener, zoals een bank of Qredits, en ontvangt na goedkeuring van je plannen een lening.

Geld maakt een hoop mogelijk voor starters, maar lenen en investeren is natuurlijk ook spannend. Een lening heeft voorwaarden zoals rente en aflossing. Met een startend bedrijf kan het nog wel eens even duren voordat er voldoende omzetten uitkomen dat daaraan voldaan kan worden.

Subsidie is dan wellicht een beter idee. Veel gemeenten steunen cultuur en horeca gedreven projecten met vastgestelde subsidies. Ook de overheid heeft een lijst aan mogelijkheden waar je als startende ondernemer aanspraak op kan maken.

Het Proces

Ook zonder dat er krediet nodig is, is het schrijven van een businessplan een goede manier om je plannen helder te krijgen. Het proces van nadenken over wat het nu precies is dat je wilt gaan doen en dat toetsen bij een professional, kan je behoeden voor blinde vlekken en valkuilen.

Veel aankomend ondernemers zien dat helaas niet zo. Zij worden zo afgeschrikt door het fenomeen businessplan dat ze daar iemand voor inhuren voordat ze zelf maar hebben nagedacht over de inhoud en de waarde van het doorlopen van het proces.

Zo ontstaat de vraag ‘een businessplan; waar koop ik dat?’

Welk bedrijfsidee ga je uitwerken?

Sommige ondernemers barsten van de bedrijfsideëen. Maar welk idee heeft genoeg potentieel om uit te gaan werken?

Zo had ik recent een koppel dat bedacht had met een boodschappenservice te gaan concurreren met de al bestaande grote partijen. Mijn eerste vraag was hoe ze dan wilden gaan concurreren. Zij wilden dezelfde dag gaan bezorgen tegen een minimaal bezorg bedrag. Dat is voor mij een teken om eerst met deze ondernemers in spé hun plannen tegen het licht te gaan houden middels de ‘tien vragen’. Zo komt er een gesprek op gang waar je een bedrijfsidee realistisch bespreekt en ook de ondernemer beter leert kennen. Waar liggen de krachten, waar de drijfveren.

Uiteindelijk zijn deze specifieke mensen veel dichter bij zichzelf gebleven en een import business begonnen vanuit hun eigen thuisland naar Nederland. Ik heb hen meegenomen door de stappen van het businessplan en het uiteindelijke document voor hen verzorgd. Het financiële gedeelte vonden zij moeilijk om grip op te krijgen, maar na een extra gesprek over de cijfers hadden zij voldoende kennis van zaken om hun plannen om te gaan zetten in concrete stappen.

Nieuwsgierig over welke ‘tien vragen’ ik het hier heb? Vraag het ebook aan! Het is gratis en het geeft je een leidraad over jouw plannen.

Schrijf je businessplan zelf!

Mijn grootste advies aan jou is dat je je businessplan zelf gaat schrijven. Het proces dat je doorgaat tijdens het schrijven is goud waard. Je hoeft dat niet helemaal alleen te doen; ik kan je daarbij helpen.

Je kunt beginnen met een gratis ebook downloaden ‘Jouw super businessplan in 10 stappen’ waar alle onderwerpen die in je businessplan moeten staan aan bod komen. Wanneer je vervolgens zelf gaat schrijven kun je met die kennis je voordeel doen.

Wil je meer begeleiding, maar toch zelf het proces door? Dan is mijn online training iets voor jou! (let op: wel eerst even registreren)

Als het makkelijk zou zijn zou iedereen het wel doen. Jij kan het!