Warning: Declaration of TCB_Menu_Walker::walk($elements, $max_depth) should be compatible with Walker::walk($elements, $max_depth, ...$args) in /home/tanyavan/public_html/wp-content/plugins/thrive-visual-editor/inc/classes/class-tcb-menu-walker.php on line 0
Tips voor het schrijven van jouw Businessplan - Tanya van Wilgenburgh

Tips voor het schrijven van jouw Businessplan

businessplan

10 Tips voor het schrijven van jouw Businessplan (zodat deze Super wordt!!)

Je hebt het idee opgevat om zelf een bedrijf te starten en er moet een businessplan komen. “Help! Wat is dat precies en wat moet daar in staan? Dat kan ik nooit! Ik ben helemaal geen schrijver, laat staan dat ik alles in een mooi uitziend document gezet krijg. en dan al die cijfers….Pffff… Kan ik daar niet iemand voor inhuren?”

Ja, dat kan. Ik heb op deze manier met veel ondernemers om de tafel gezeten. Zij informeerden, ik schreef, brainstormde over alle mogelijkheden, lepelde meer informatie uit de markt, zette de randvoorwaarden vast, ploeterde op de cijfers en kwam met een haalbaarheid prognose. Een ontzettend leuk en boeiend proces waar ikzelf veel van leerde, maar waarvan ik eigenlijk bleef vinden dat de ondernemer dit zelf moest doen. Het eindproduct is van belang (want: lening, subsidie), maar de weg er naartoe is evenzo belangrijk.

Mijn beste advies voor starters is daarom: schrijf je eigen businessplan. Ik kan je daarbij helpen, maar je moet zelf aan de bak!

Hier alvast een aantal tips en er is meer in de maak voor jou. Lees er meer over verderop op deze pagina.

1. Start met een uitleg van je businessplan concept in een aantal zinnen

Een goed oefening om na te denken hoe je kort en krachtig jouw bedrijf kan introduceren bij anderen.

2. Verwijs naar bijlagen zodat je businessplan leesbaar blijft

Houd je document gefocust en leesbaar; de lezer kan zelf bepalen wanneer hij naar de bijlagen gaat om onderzoeken en andere verdiepingen te lezen

3. Deel je businessplan in delen in

Benoem elk deel duidelijk en maak daarin een aantal subonderdelen.

4. Laat het eerste deel altijd over jezelf gaan

De lezer wil graag weten wie er achter de ideeën schuil gaat. Een eventuele kredietverstrekker wil helemaal graag weten aan wie hij krediet gaat verstrekken.

5. Ken je cijfers (ook als een ander deze geproduceerd heeft)

Het is prima om hulp te krijgen bij het doorrekenen van je cijfers, maar verdiep je er wel in. Weet op hoofdlijnen waar je kosten zitten en welke omzetten er te halen zijn.

6. Gebruik voldoende maar niet teveel beeldmateriaal

Het oog wil zeker wat, maat zet je document niet te vol met beeldmateriaal; het leidt af van de inhoud. Maak het document wel aantrekkelijk door met beelden jouw idee visueel te maken aan de lezer.

7. Gebruik een leesbaar font en voldoende regelafstand

Niets is zo vermoeiend lezen als een te klein lettertype (of te groot) en te kleine regelafstand. Pak een doorsnee font en vergroot de letter wat zodat niet alleen je document goed gevuld raakt, maar ook het lezen vergemakkelijkt wordt.

8. Zet realistische randvoorwaarden waarbinnen het plan en de cijfers zich bewegen

jouw ideeën bestaan voornamelijk uit de randvoorwaarden die jij bedenkt. Check of deze realistisch zijn en elkaar niet bijten. Maak er geen droomverhaal van. Zet de randvoorwaarden waarin jij jouw concept wil realiseren duidelijk neer voor de lezer. Veranderd er (door tijd of gebeurtenissen) iets aan deze randvoorwaarden, dan veranderd er mogelijk ook iets aan jouw plannen en/of cijfers.

9. Zorg voor voldoende vooronderzoek

Je wilt een aantal dingen van te voren onderzocht hebben voordat je jouw plan gaan schrijven. Je markt bijvoorbeeld. Klopt het probleem dat jij hebt gesignaleerd en is er behoefte aan jouw oplossing. Je kunt vooronderzoek zelf opstellen, maar ook opvragen bij brancheverenigingen, overheid etc.

10. Schrijf met een positieve insteek maar schuw niet alle kanten te benoemen

Natuurlijk geloof jij 100% in je ideeën en wil je de rest van de wereld ook daarvan overtuigen. Die positieve energie moet je ook zeker gebruiken in je schrijven. Toch is het heel realistisch om ook de mogelijke valkuilen en bedreigingen te benoemen. Dat geeft juist aan dat je realistisch bent ingesteld en voorbereid op eventuele politiek of economische factoren die veranderen.

Dit zijn 10 tips, maar ik heb er nog meer. Ik heb al mijn de tips uitgeschreven in een ebook welke je gratis via deze website kunt krijgen.

Download je gratis EBOOK hier.

Ik heb ook een video gemaakt over dit onderwerp en er is zelfs een online training in de maak om jou door het hele process mee te nemen. De video die ik daarover heb gemaakt kun je afspelen via de website en je kunt mij vragen stellen over jouw plannen  door te bellen of via email contact op te nemen.

klik hier om de bovenstaande tips in pdf te lezen en te bewaren.